Carolina

Efter att jag skrev inlägget om Disa ville Disa ge tillbaka lite av den kärlek hon fick ta emot. Jag fick tipset om att skriva om Carolina, kvinnan som pushade Disa att ta bilden som kom med i kalendern och även publicerades här i bloggen.

Carolina är kvinnan som engagerar sig i andra människor, som samlar in pengar för bota deras sjukdomar, som vill underlätta deras lidande, förbättra deras självförtroende och ljusa upp deras vardag.

En kväll ringde Carolina upp mig och jag förstod direkt varför Disa så gärna ville att jag skulle skriva om Carolina. Värmen, engagemanget och omtanken om medmänniskan spred sig genom luren och rakt in i mitt hjärta.

”Jag har världens roligaste jobb. Jag får hjälpa människor. Det finns ett förlegat tänk om eftervården. När sjukvården har gjort sitt lyfter dom sin hand från människorna. Det är där jag vill fånga upp kvinnorna och hjälpa dom.”

Och det gör Carolina i sin butik ”Kvinnligt Under” i Åkarp där hon säljer underkläder. Carolina har även åkt helt ideellt till Lydiagården i Höör i 8 år. Hon föreläser för kvinnor som drabbats av bröstcancer, kvinnor som förlorat en del av sitt bröst, ett eller båda brösten och har protes. Kvinnor som behöver ett nytt sätt att se på sin kropp och hjälp med att hitta underkläder som sitter bra.

Jag har inte själv gått igenom cancer. Jag vet inte alls vilka svårigheter eller utmaningar man kan tvingas gå igenom, och jag har aldrig ens funderat förrän nu på vilken påfrestning det kan vara att köpa en BH om det som ska ligga i den kanske varit grunden till så mycket sorg.

Carolina säljer underkläder, och i påsen kvinnorna har med sig hem må ligga en BH. Men i hjärtat och själen har Carolina lämnat något så mycket större. En känsla av att vara vacker i sin egen kropp. En kropp som kanske inte längre ser ut som den gjorde förr, men som (för att citera Askungen) är alldeles alldeles underbaaaar ändå.

Därför är Carolina en av våra underbara människor!

Carolina

 

Om du själv är i behov av det Carolina kan erbjuda, ta en kik in på hennes hemsida: Kvinnligt under

Kommentera

